Plan dnia
7:00 - 8:30
8:30 - 9:00
9:00 - 10:00
10:00 - 11:00
11:00 - 12:00
12:00 - 14:00
14:00 - 14:30
14:30 - 15:00
15:00 - 17:00
Rodzaje zajęć
Umuzykalnienie
Muzyka budzi w sercu pragnienie dobrych czynów.
— Pitagoras
Wrażliwość muzyczna dziecka kształtuje się od najmłodszych chwil życia. Już w brzuchu mamy maluch reaguje na bodźce dźwiękowe. Zanim dziecko zacznie mówić, wykazuje zainteresowanie dźwiękami i muzyką z otoczenia. Gdy nauczy się chodzić, spontanicznie porusza się w rytm muzyki.
Wczesne wychowanie muzyczne przynosi efekty ogólnorozwojowe: stymuluje układ nerwowy dziecka do odbioru bodźców, kształtuje wrażliwość i rozwija wyobraźnię. W naszym żłobku muzyka i bogaty świat dźwięków są kluczowe w rozwijaniu potencjału dziecka. Przez cały dzień muzyka towarzyszy wszystkim działaniom i odpoczynkowi. Organizujemy zabawy, które uczą aktywnego słuchania muzyki (m.in. metodą Batii Strauss), pozwalają poznać brzmienie instrumentów perkusyjnych oraz wydobywać z nich dźwięki. Śpiewamy piosenki z towarzyszeniem instrumentów, a poprzez zajęcia umuzykalniające, w tym „gordonki”, ułatwiamy dziecku wejście w świat muzyki. Więcej o teorii E.E. Gordona można przeczytać na stronie Fundacji Kreatywnej Edukacji, która promuje jej rozpowszechnianie.
Doświadczanie i badanie rzeczywistości
Jakie to wszystko ciekawe!
— Wiera Badalska
Ciekawość świata jest naturalną cechą dziecka: chce wszystko sprawdzić, wszędzie zajrzeć, wejść i spróbować; pragnie wiedzieć, jak to działa, dlaczego tak jest i po co coś istnieje. Poprzez nasze zajęcia zaspokajamy tę potrzebę, wzbogacając jednocześnie wiedzę dziecka o świecie ludzi, roślin i zwierząt oraz o zjawiskach przyrodniczych. Zajęcia te umożliwiają dziecku poznawanie świata poprzez obserwowanie, dotykanie, smakowanie, wąchanie i słuchanie. Podtrzymywanie i rozwijanie wrodzonej ciekawości dziecka jest kluczowe dla kształtowania postawy twórczej.
Mowa i myślenie
Chodzi mi o to, aby język giętki Powiedział wszystko, co pomyśli głowa.
— Juliusz Słowacki
Prawidłowy rozwój mowy dziecka jest podstawą formowania jego osobowości. Rozumienie mowy pozwala dziecku poznać otaczający je świat, a mówienie umożliwia wyrażanie życzeń, pragnień, uczuć, doświadczeń i spostrzeżeń. Gdy rozwój mowy przebiega prawidłowo, proces myślenia dziecka jest niezakłócony, ponieważ te zjawiska są ściśle powiązane.
Działania artystyczne
Nie istnieje nic takiego, czego by sztuka nie mogła wyrazić.
— Oskar Wilde
Za pomocą różnorodnych materiałów (m.in. farb, bibuły, skrawków materiałów, masy solnej, masy papierowej) i narzędzi plastycznych (m.in. pędzli, gąbek, korków, pieczątek) oraz technik (m.in. malowania, rysowania, lepienia, wydzieranki, stemplowania) dzieci pobudzają swoją wyobraźnię i wyzwalają kreatywność. Doskonalą także sprawność dłoni i zdolności manualne. Najważniejszy jest sam proces tworzenia dzieła przez dziecko, jego zaangażowanie, a nie efekt końcowy.
Zabawy kulinarne
Nadszedł czas na małe co nieco.
— Kubuś Puchatek
Realizując zajęcia kulinarne, staramy się przedstawić czynność jedzenia w jak najatrakcyjniejszym świetle. Dzieci chętniej jedzą, gdy same coś przygotują, dlatego u nas kroją, ugniatają, mieszają, smarują i oczywiście… jedzą. Nabywają przy tym nowe doświadczenia, ćwiczą mięśnie aparatu mowy, usprawniają zdolności manualne i doskonalą czynności związane z samoobsługą, takie jak posługiwanie się sztućcami. Poznają produkty za pomocą różnych zmysłów – nie tylko smaku, ale także zapachu i dotyku. Uczą się również korzystania ze sprzętów gospodarstwa domowego, czysto i higienicznie przygotowywać posiłki oraz kulturalnie je spożywać, wszystko w miarę swoich możliwości.
Zabawy w języku angielskim
Małe dziecko uczy się języka poprzez kontakt z drugim człowiekiem, potrzebuje czasu na oswojenie się, szczególnie za pomocą słuchu, z językiem najbliższego otoczenia. Maluszek codziennie wsłuchuje się w słowa, które się do niego wypowiada. Dlatego oprócz naturalnego kontaktu z językiem ojczystym, Pisklęta mają kontakt z językiem angielskim poprzez piosenki, rymowanki, oglądanie obrazków i czytanie książeczek. Nazwy kolorów, liczebniki do 10 oraz podstawowe zwroty i słownictwo naszym absolwentom są najczęściej dobrze znane.
Książeczki z naszej półeczki
Codzienne czytanie dziecku dla przyjemności jest czynnością prawdziwie magiczną, zaspokaja bowiem wszystkie potrzeby emocjonalne dziecka, znakomicie wspiera jego rozwój psychiczny, intelektualny i społeczny, jest jedną z najskuteczniejszych strategii wychowawczych, a przy tym przynosi dziecku ogromną radość i pozostawia cudowne wspomnienia.
— I. Koźmińska, E. Olszewska - „Wychowanie przez czytanie”
Dobrodziejstwa płynące z głośnego czytania dzieciom są dobrze znane: rozwijanie umiejętności językowych, wzbogacanie zasobu słownictwa, rozwijanie myślenia, pamięci i wyobraźni, poszerzanie wiedzy oraz dostarczanie wzorców dobrych zachowań to tylko niektóre z nich. Dzieci uwielbiają, gdy im się czyta.
Dlatego w naszym żłobku rozwijamy zainteresowanie książką, czytając dzieciom starannie wyselekcjonowane pozycje z bogatej oferty wydawniczej. Posiadamy biblioteczkę z opowiadaniami, wierszami, rymowankami, wyliczankami i książkami obrazkowymi. Mamy wydzielone miejsce na biblioteczkę i regularnie z niej korzystamy.
UWAGA: Książki testujemy na dzieciach. 😉
Zajęcia ruchowe
Życie polega na ruchu i ruch jest jego istotą.
— Artur Schopenhauer
Nie zawsze zdajemy sobie sprawę, jak ważny jest ruch i jego rola w przyrodzie. Można śmiało powiedzieć, że bez ruchu nie byłoby życia. Ruch towarzyszy człowiekowi od poczęcia do śmierci, ujawniając się w różnych formach aktywności. Jest naturalnym środkiem komunikacji. Bycie w otoczeniu, które ogranicza naturalne potrzeby swobody ruchu, może prowadzić do stanów niepokoju i zahamowań, a także do utraty wiary we własne możliwości. W rezultacie człowiek może zamykać się w sobie, odsuwać się od innych i tracić kontakt z otoczeniem. Ruch umożliwia nawiązanie fizycznego kontaktu z otaczającą rzeczywistością i jest warunkiem zdrowia psychicznego, mając istotne znaczenie dla rozwoju osobowości.
W naszym żłobku zajęcia ruchowe są obecne w wielu formach: zabawy paluszkowe, dziecięce masażyki, ćwiczenia gimnastyczne w formie zabaw naśladowczych i orientacyjno-porządkowych, opowieści ruchowe, zabawy ze śpiewem oraz zabawy przy muzyce. Korzystamy również z Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Nie brakuje też ruchu na świeżym powietrzu, głównie w formie spacerów, zabaw na placu zabaw, skwerach i w parkach miejskich.
Spotkania ze zwierzętami
Kto jest okrutny w stosunku do zwierząt, ten nie może być dobrym człowiekiem.
— Artur Schopenhauer
Zajęcia sensoryczne
Tylko zmysły mogą uleczyć duszę, tak jak dusza leczy zmysły.
— Oscar Wilde
Człowiek odbiera świat poprzez zmysły. Codziennie widzimy różne przedmioty w zróżnicowanym kształcie, kolorze i fakturze, dotykamy ich oraz czujemy ich zapach.
Rozwój dziecka w pierwszych miesiącach i latach znacząco wpływa na jego funkcjonowanie w dorosłym życiu. Doskonałym wsparciem tego rozwoju są zajęcia sensoryczne.
Głównym celem zajęć sensorycznych jest wspieranie rozwoju mózgu, czyli umiejętności posługiwania się zmysłami, które nieustannie przekazują tysiące informacji do mózgu, gdzie są one łączone i przetwarzane w celu optymalnej reakcji. Zajęcia te mają również na celu integrację poszczególnych zmysłów. Zabawy sensoryczne zapewniają właściwy rozwój intelektualny, ruchowy oraz emocjonalno-społeczny, stymulują percepcję wzrokową i słuchową, rozwijają umiejętności motoryczne, wspomagają rozwój mowy, aktywizują komunikację dziecka oraz rozwijają jego zainteresowanie światem i kreatywność.