Plan dnia "Piskląt"
7:00 - 8:30
8:30 - 9:00
9:00 - 10:00
10:00 - 11:00
11:00 - 12:00
12:00 - 14:00
14:00 - 14:30
14:30 - 15:00
15:00 - 17:00
Rodzaje zajęć
Umuzykalnienie
Muzyka budzi w sercu pragnienie dobrych czynów.
Wrażliwość muzyczna dziecka kształtuje się od najmłodszych chwil życia. Już w brzuchu mamy maluch reaguje na bodźce dźwiękowe. Zanim jeszcze dziecko zaczyna mówić, przejawia zainteresowanie dźwiękami, odgłosami płynącymi z otoczenia, muzyką. Gdy przyswoi naukę chodzenia, spontanicznie porusza się w rytm muzyki.
Odpowiednio wcześnie rozpoczęte wychowanie muzyczne przynosi efekty ogólnorozwojowe: stymuluje układ nerwowy dziecka do odbioru bodźców, kształtuje wrażliwość, rozwija wyobraźnię. Muzyka i bogaty świat dźwięków to podstawowy sposób rozwijania potencjału dziecka w naszym żłobku. W ciągu całego dnia muzyka jest przede wszystkim tłem wszelkich działań i odpoczynku. Najdłużej jednak pozostanie w dziecku, jeśli ją przeżyje, dlatego organizujemy zabawy, które uczą aktywnie słuchać muzyki (m.in. metodą aktywnego słuchania wg Batii Strauss), umożliwiają poznanie brzmienia instrumentów perkusyjnych i uczą wydobywać z nich dźwięk. Śpiewamy także piosenki z ich towarzyszeniem. Poprzez udział w zajęciach umuzykalniających ułatwiamy dziecku wejście w świat muzyki (w tym poprzez „gordonki”). O teorii E.E. Gordona można poczytać na stronie Fundacji Kreatywnej Edukacji, która zajmuje się jej rozpowszechnianiem
Doświadczanie i badanie rzeczywistości
Jakie to wszystko ciekawe!
Ciekawość świata jest naturalną cechą dziecka: wszystko chce sprawdzić, wszędzie zajrzeć, wejść, spróbować; chce wiedzieć jak?, dlaczego?, po co? Poprzez te zajęcia chcemy zaspokoić tę potrzebę dziecka, ale także wzbogacać jego wiedzę o świecie ludzi, roślin i zwierząt, o zjawiskach przyrodniczych. Zajęcia te pozwalają dziecku obserwując, dotykając, smakując, wąchając i słuchając poznawać świat i jego cuda. Podtrzymywanie i rozwijanie wrodzonej ciekawości dziecka warunkuje kształtowanie się postawy twórczej.
Mowa i myślenie
Chodzi mi o to, aby język giętki Powiedział wszystko, co pomyśli głowa.
Mowę rozwijamy na kilku płaszczyznach poprzez ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, usprawniające narządy mowy, opowiadania i zabawy logopedyczne, poznawanie słownictwa dotyczącego otoczenia bliższego i dalszego oraz czynności wykonywanych na co dzień. Wszystko to dokonuje się w toku zabaw z wykorzystaniem rekwizytów, własnego ciała, obrazków, zdjęć, przedmiotów, elementów przyrody. Zajęcia te to również czas, w którym szczególnie ćwiczymy zdolności umysłowe, więc zabawy oscylują m.in. wokół: segregowania, klasyfikacji, planowania, określania kolejności, przewidywania skutków.
Działania artystyczne
Nie istnieje nic takiego, czego by sztuka nie mogła wyrazić.
Za pomocą różnorodnych materiałów (m.in. farb, bibuły, skrawków materiałów, masy solnej, masy papierowej) i narzędzi plastycznych (m.in. pędzli, gąbek, korków, pieczątek) oraz technik (m.in. malowania, rysowania, lepienia, wydzieranki, stemplowania) dzieci pobudzają swoją wyobraźnię i wyzwalają kreatywność, doskonalą sprawność dłoni i zdolności manualne. Najważniejszy jest sam proces tworzenia dzieła przez dziecko (przede wszystkim jego zaangażowanie), a nie efekt końcowy.
Kulinarne zabawy
Nadszedł czas na małe co nieco.
Zabawy w języku angielskim
Małe dziecko uczy się języka poprzez kontakt z drugim człowiekiem, potrzebuje czasu na oswojenie się, szczególnie za pomocą słuchu, z językiem najbliższego otoczenia. Maluszek codziennie wsłuchuje się w słowa, które się do niego wypowiada. Dlatego oprócz naturalnego kontaktu z językiem ojczystym Pisklęta mają kontakt z językiem angielskim poprzez piosenki, rymowanki, oglądanie obrazków i czytanie książeczek. Nazwy kolorów, liczebniki do 10 oraz podstawowe zwroty i słownictwo naszym absolwentom są najczęściej dobrze znane.
Książeczki z naszej półeczki
Codzienne czytanie dziecku dla przyjemności jest czynnością prawdziwie magiczną, zaspokaja bowiem wszystkie potrzeby emocjonalne dziecka, znakomicie wspiera jego rozwój psychiczny, intelektualny i społeczny, jest jedną z najskuteczniejszych strategii wychowawczych, a przy tym przynosi dziecku ogromną radość i pozostawia cudowne wspomnienia.
Dobrodziejstwa płynące z głośnego czytania dzieciom każdy z nas zna. Rozwijanie umiejętności językowych, wzbogacanie zasobu słownictwa, rozwijanie myślenia, pamięci i wyobraźni, poszerzanie wiedzy i dostarczanie wzorców dobrych zachowań to tylko niektóre korzyści głośnego czytania dzieciom. A dzieci to uwielbiają.
Dlatego w naszym żłobku rozwijamy zainteresowanie książką czytając dzieciom bardzo starannie wyselekcjonowane pozycje z bogatej propozycji wydawnictw. Posiadamy biblioteczkę zawierającą opowiadania, wiersze, rymowanki, wyliczanki, książki obrazkowe. Mamy wydzielone miejsce na biblioteczkę i korzystanie z niej.
UWAGA: Książki testujemy na dzieciach. 😉
Zajęcia ruchowe
Życie polega na ruchu i ruch jest jego istotą.
Nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego jak ważny jest ruch i jego rola w przyrodzie. Nie jest przesadnym stwierdzenie, że bez ruchu nie byłoby istnienia. Ruch towarzyszy człowiekowi od poczęcia do śmierci, ujawniając się w różnych formach jego aktywności. Ruch jest naturalnym środkiem komunikacji. Bycie w otoczeniu, które nieustannie ogranicza naturalne potrzeby swobody ruchu, jest przyczyną stanów niepokoju i zahamowań. Wiedzie to do utraty wiary we własne możliwości, w rezultacie czego człowiek zamyka się w sobie, odsuwa się od innych, traci kontakt z otoczeniem. Ruch umożliwia człowiekowi nawiązanie fizycznego kontaktu z otaczającą go rzeczywistością i jest warunkiem jego zdrowia psychicznego. Tak więc ma istotne znaczenie dla rozwoju osobowości człowieka. W naszym żłobku zajęcia ruchowe są obecne pod wieloma postaciami: zabawy paluszkowe, dziecięce masażyki, ćwiczenia gimnastyczne w formie zabaw naśladowczych i orientacyjno-porządkowych, opowieści ruchowe, zabawy ze śpiewem, zabawy przy muzyce jako jeden z etapów aktywnego słuchania muzyki oraz Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne. Nie brakuje też ruchu na świeżym powietrzu, głównie w formie spacerów, ale też zabaw na placu zabaw, na skwerach i w parkach miejskich.
Spotkania ze zwierzętami
Kto jest okrutny w stosunku do zwierząt, ten nie może być dobrym człowiekiem.
Pisklęta cyklicznie spotykają się ze zwierzętami hodowanymi w warunkach domowych (m. in. żółw, chomik, świnka morska, pies, kot, szczur, królik). Poznają ich zwyczaje, ulubione zabawy, sposób odżywiania oraz opieki nad nimi. Głównym założeniem jest umożliwienie dzieciom kontaktu z częścią świata natury, jaką są zwierzęta, a z którą maluchy często mają ograniczoną styczność.
Zajęcia sensoryczne
Tylko zmysły mogą uleczyć duszę, tak jak dusza leczy zmysły.
Człowiek odbiera świat poprzez zmysły. Codziennie widzimy różne przedmioty w zróżnicowanym kształcie, kolorze, czy fakturze, dotykamy ich, czujemy zapach.
Rozwój dziecka w pierwszych miesiącach i latach w znaczny sposób wpływa na jego funkcjonowanie w wieku dorosłym. Doskonałym wsparciem rozwoju dla małych dzieci są zajęcia sensoryczne.
Głównym ich celem jest wspieranie rozwoju mózgu, czyli umiejętności posługiwania się zmysłami, które w każdej chwili przekazują tysiące informacji do mózgu, gdzie są łączone i przetwarzane w celu jak najlepszego zareagowania. Celem zajęć sensorycznych jest również integracja poszczególnych zmysłów. Zabawy sensoryczne zapewniają właściwy rozwój intelektualny, ruchowy i emocjonalno-społeczny, stymulują percepcję wzrokową i słuchową, rozwijają umiejętności motoryczne, wspomagają rozwój mowy, aktywizują komunikację dziecka, a także rozwijają zainteresowanie światem oraz kreatywność małego człowieka.